Pages

Ahad, 24 Mac 2013

Apa masalah kau!?



Dalam hidup nie tak semuanya indah. Dan yang pahit itu tak semuanya beracun. Cara menyelesaikan masalah itu bergantung cara kita berfikir. Aku tau, kadang-kadang bila kita tengah stress, susah sangat nak berfikir secara positif sebab emosi menguasai diri. Aku pun pernah alami benda yang sama. Tapi kalau boleh, bila kita ada masalah, tarik nafas lepas nafas buat sampai kita rasa relax. pastu barulah kita boleh berfikir dengan lebih tenang kan? betul tak? tepuk tangan cepat2.. ^_^

Contohnya kalau ada orang yang suka bagi kata-kata negatif kat kita tak kisah lah walaupun perkara yang kita buat itu baik. *buat baik salah,buat jahat pun salah? ish ish ish.* kalau ada orang yang kata kita tak sesuai dengan orang pilihan kita, suruh dia bagi kita sebab kenapa? secara TERPERINCI. haaa...tengok dia boleh menang tak dengan diri kita yang lebih kenal bf/gf kita tuh? Aku kalau ada orang cakap macam tuh cara untuk tenangkan diri aku aku kata ish,diorang jelessss kot...hehe..tapi kadang-kadang memang geram lak. Aku lebih kenal ngan bf aku lebih dari korang. Yang korang nampak, buruk dia jer..baik dia korang sepetkan mata korang tuh buat-buat tak nampak lah konon..ggrrrr...

Tapi aku anggap itu semua cabaran perhubungan. Allah sentiasa bersama dengan orang yang penyabar ye kan? Tapi kalau orang lain cakap-cakap buruk pasal bf/gf kita tuh, korang jangan lah terus reject, fikir-fikirkanlah ea.. siasat dulu. Nanti takdelah orang cakap masa bercinta semuanya tentang bf/gf kita tuh sweet-sweet lolipop jer yang jahat pun nampak baik. Kita takmolah macam tuh k? Kita cuma berfikir secara logik. Nanti kalau fikir pasangan kita tuh terlampau baik, dia maki hamun orang pun korang leh tersengih-sengih macam  kerang busuk tuh takut dia hempap kepala kita dengan kampit beras lak(macam pijak kepala lah, saje wat ayat gangster)

Pasangan yang baik adalah pasangan yang sentiasa menasihati buat perkaa yang baik. cop2 aku dah lari topik kan? kata nak cerita pasal tangani masalah. ish ish ish. eh, sambung balik..urmm.. kalau ada orang yang selalu buat cerita buruk pasal kita dan pasangan kita tuh maksudnya adalah something wrong pasal dia. memang SAH dia jelessss lah tuh atau dia ada hati kat kita atau pasangan kita. hmmm....

Tapi papepun, aku rasa korang lebih bijak tangani benda-benda nie. Jangan terlalu ikutkan perasaan. Ask logic. Bak kata pepatah orang pandai nie*ntah ape nama orang puteh tuh*  "NEVER WASTE YOUR TIME THINKING ABOUT WHAT PEOPLE SAY ABOUT YOU" so, aku rasa korang paham apa yang aku cuba sampaikan walaupun tongkang terbalik ayat aku. hehe... Nanti aku share lagi dengan korang tentang pendapat aku ea walaupun tak siapapun nak baca blog aku sekarang mana tau tiba-tiba ada hamba Allah yang terjumpa blog sempoi aku nie. C ya! ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Budi Bahasa Budaya Kita c=